Geschiedenis van Roon
Oprichting
Van Roon B.V. is in 2000 opgericht door Ben van Roon, die tot op dat moment in loondienst werkzaam was en de ambitie had om op eigen benen te gaan staan. Hij is toen begonnen met een kraan en een tractor, nam zijn eerste personeelslid in dienst,die op dat moment nog op school zat en een werken-leren traject volgde. Ook wordt er een pand gekocht in Asperen, met een loods. Daar worden de kantine, kantoor en werkplaats ingericht.

Twee jaar lang richt Ben zich vooral op het aanleggen van straat- en grondwerk en volgt hij de benodigde opleidingen. Ook worden er nog 2 medewerkers aangenomen. Van Roon begint een begrip in de omgeving te worden.

Volgende jaren
Na de eerste twee jaar groeit het bedrijf in 7 jaar uit naar 7 medewerkers en worden diverse materialen zoals een vrachtwagen met dieplader en grondverzetmachines gekocht. Het bedrijf is tot dan toe vooral actief in de grond- sloop en straatwerken. Echter het aannemen van complete tuinen word steeds meer uitgebreid en het personeel wordt daarvoor geschoold en gecertificeerd.

Ook het werk qua organisatie, calculatie en werkvoorbereiding kan niet meer door 1 man gerealiseerd worden. Er wordt besloten om een calculator/ werkvoorbereider aan te nemen.

Doordat Ben leermeester is van Fundeon, het opleidingsinstituut voor de bouw, begeleid het bedrijf ook een aantal stagiaires.

Start Railinfra
In 2006 "rolt" van Roon ook in het werk voor de railinfrastructuur. Opdrachtgevers zijn dan ProRail, Volker Rail en Bam Rail. Het personeel wordt voor deze nieuwe tak opgeleid en de benodigde veiligheidsopleidingen worden behaald. Ook word er de eerste spoorkraan 1404 K aangeschaft speciaal voor de railinfrawerken.

Een jaar later loopt Ben tegen de uitdaging aan om een bedrijf over te nemen dat specifiek in de railinfra werkte. Er worden een aantal spoorkranen overgenomen zoals een nieuwe Liebherr, maar ook de contracten bij Volker Rail ITM.

In 2009 splitst het bedrijf zich op in Grond- sloop en straatwerken en Railinfra. In dat jaar wordt er ook een stuk grond gekocht op het industrieterrein in Vuren, waar de benodigde spoormaterialen worden opgeslagen.

De werkzaamheden breidden zich uit naar het buitenland. Van Roon Rail wordt ingehuurd om, in samenwerking, spoorwerkzaamheden te verrichten in Denemarken en Frankrijk. Op dat moment werken er 10 medewerkers bij van Roon.

Maar ook in de aanleg van tuin- en terras, wil van Roon verder groeien. Er worden hoveniers en stratenmakers aangenomen, die daarnaast ook ingezet kunnen worden op het spoor.

2010 tot aan nu
Vanaf 2010 is van Roon 24 uur per dag, 7 dagen per week, werkzaam in de spoorbranche.

In de afgelopen jaren werd er verder geïnvesteerd in meerdere machines. Het materieel bestaat dan o.a. uit: 2 vrachtwagencombinaties, 7 spoorkranen en 2 shovels.

Omdat van Roon enorm is gegroeid moet er een grotere locatie worden gezocht. In maart 2013 vestigt van Roon zich op de Engweg in Asperen en wordt in oktober een nieuwe Atlas Spoorkraan geleverd.
 
Mede door de ongelofelijke inzet van Ben en zijn personeel, hard werken, maar vooral door uitdagingen aan te gaan  en  lef te tonen, is Van Roon geworden tot een bedrijf dat "staat voor de toekomst".